Begin je binnenkort als zelfstandige en zal je voor een groot deel vanuit huis werken? Of stimuleert jouw werkgever het thuiswerken dusdanig dat dit de enige oplossing lijkt te zijn om meer flexibiliteit te krijgen in je werkuren? Dan mag een fijn thuiskantoor natuurlijk niet ontbreken. Maar hoe richt je deze in? Waar moet je allemaal aan denken?
Als je normaal gesproken op kantoor voor een baas werkt, dan ben je er volledig aan gewend dat alles tot in de puntjes is geregeld. Besef echter wel dat kantoorinrichting op maat niet bepaald gemakkelijk is. Hier komt ongelooflijk veel bij kijken. Zeker als je met alles rekening wilt houden. Geen idee waar je moet beginnen en waar je precies op moet letten? Maak dan gebruik van de volgende drie tips bij het inrichten van een fijn thuiskantoor.
1. Kies de juiste ruimte
Allereerst is het natuurlijk belangrijk om de juiste ruimte te kiezen. Vanzelfsprekend is het prettig als dit een ruimte is die je af kunt sluiten en waarbij je niet onnodig wordt gestoord door je omgeving. Dat is immers het grootste nadeel van thuiswerken. Als ook de rest van het gezin thuis is, kan dit al snel veel afleiding veroorzaken. Om nog maar over eigen uitstelgedrag te zwijgen. Kies daarom voor een vaste plek waar jij elke keer plaats kunt nemen, je spullen kunt opbergen en waar zo min mogelijk stoorzenders aanwezig zijn.
Zijn er nog meer mensen die thuiswerken? Dan is het slim om één grote ruimte om te toveren tot kantoor en samen afspraken te maken over hoe die ruimte verdeeld wordt en wat er nodig zal zijn om efficiënt te kunnen werken.
2. Denk aan ergonomische meubels
Tijdens het thuiswerken worden de regels met betrekking tot ergonomie op kantoor veelvuldig aan de laars gelapt. Het komt geregeld voor dat mensen simpelweg op de eettafel aan het werk gaan of nog even op de laptop gaan op de bank. Zo zit je echter nooit in de juiste houding. Hou je dit langdurig vol? Dan kan dit tot langdurige fysieke klachten leiden. Daarom is het ook thuis belangrijk om voor ergonomische meubels te kiezen. Een goede bureaustoel is in elk geval onmisbaar.
Werk je in loondienst en verplicht je werkgever je om vaker vanuit huis te werken? Dan mag je deze kosten ook bij je werkgever declareren. Als zzp’er ben je hier uiteraard zelf verantwoordelijk voor. Er is niemand die het komt checken, maar voor je eigen gezondheid wel heel belangrijk om hier toch rekening mee te houden.
3. Voldoende verlichting
Naast de juiste inrichting en ruimte is het ook belangrijk om met andere praktische zaken rekening te houden. Zoals bijvoorbeeld voldoende verlichting. Over het algemeen geldt: hoe meer natuurlijk daglicht, hoe beter. Ons brein wordt namelijk geactiveerd door natuurlijk daglicht. Van nature zijn we zo ‘ontworpen’ dat we effectiever kunnen werken bij daglicht. Daardoor is voldoende verlichting niet alleen noodzakelijk om überhaupt ons werk te kunnen doen, maar ook om onze lichaam en geest te activeren.